Review: Carbrite eiwitrepen

5 Jun

Hoi iedereen, vandaag review ik de Carbrite Diet eiwitreep van het merk Doctor’s. Deze review is een persoonlijke keuze van mij omdat deze reep voor mij echt een topper is. Ik review de smaak “Cookie Dough”.

Er zijn meerdere eiwitrepen in omloop. Allereerst moet er een duidelijk verschil worden gemaakt tussen de eiwitrepen van Nederlands bekendste afslankmerken, dit gaat vaak om de zogenaamde maaltijdrepen, die als maaltijdvervanger dienen. Deze eiwitrepen bedoel ik niet. De eiwitrepen waar ik het over heb zijn ook zogeheten “slank” repen, echter worden deze vaak gegeten door sporters. De repen bevatten een hoog aantal eiwitten, geen suiker en weinig koolhydraten.

Voedingswaarden per reep van 57 gram:

Calorieën: 200
Vet: 3,5 g
Verzadigd vet: 1 g
Transvet: 0 g
Koolhydraten: 35 g waarvan 1 g netto koolhydraten
Eiwit: 21 g
Verder bevat de reep vitamine A, C, Calcium en ijzer.
Het merk maakt op de verpakking van de reep duidelijk dat het hier gaat om een “low-carb”  bar. Wat ze hiermee bedoelen is dat er maar 1 gram netto koolhydraten in de reep zitten, dit zijn de enige koolhydraten die de bloedsuikerspiegel verstoren en hierdoor voor pieken zorgen zodat je weer trek krijgt in zoetigheid. Als je het vanaf die kant bekijkt, zitten er inderdaad extreem weinig ” koolhydraten” in.  Verder bevat de reep dus een enorm hoog gehalte aan eiwit, 21 gram. 21 gram eiwit haal je niet snel uit een snack. Zoals we weten zijn eiwitten essentieel voor spieropbouw en -behoud. En spieren willen we hebben want die verbranden (ook in russtand) vet.

De reep ziet er van binnen saai uit. Er zitten stukjes suikervrije chocolate chips in. Dit maakt het erg afwisselend en bij elke hap hoop je stiekem op  een stukje chocolade (we blijven meiden). De reep smaakt zeker naar cookie dough, niet als de stukjes uit het Ben&Jerry’s ijs, maar voor een “dieet/sportreep” heel lekker. Het is een erg grote reep, zelfs groter dan een Mars. Hierdoor heb je vaak aan een halve genoeg. Dat is ook niet heel erg, aangezien een reep 200 calorieen bevat. Ik  houd zeker een paar uur een vol gevoel over aan deze reep, voor mij reden genoeg om deze standaard in mijn keukenkastje te hebben!

De repen zijn echter niet heel erg goedkoop, 12 repen voor €20,- dus € 1,66 per reep.

De voordelen:
– De reep is erg groot waardoor je echt wat eet en lang vol zit
– Lekkere smaak en bite door de suikervrije chocolate chips
– Goede voedingwaarden, veel eiwitten en suikervrij!

De nadelen:
– Redelijk prijzig

Mijn conclusie:
Ik ben erg tevreden over de repen van het Amerikaanse merk Doctor’s. Je kunt ze kopen via internet in Nederlandse sport/healthzaken. Ik zorg dan ook altijd dat ik ze in huis heb. Vooral de smaak cookie dough vind ik erg geslaagd.
Van mij krijgt deze reep een:

8,5

4 Reacties to “Review: Carbrite eiwitrepen”

  1. Willemijn 19/08/2013 bij 9:19 AM #

    Ik krijg alleen altijd een beetje last van mijn darmen door de zoetstoffen die in zulke repen zitten (ik denk dat dat de andere koolhydraten zijn, die dus geen effect op je bloedsuikerspiegel hebben?).

    Ik ben nu aan het experimenteren met het zelf bakken van proteinerepen op basis van eiwit (als in een echt ei, zonder eigeel), whey-eiwitpoeder en havermout. Heb nog niet het ideale recept gevonden, de nieuwste lading was gortdroog 😦

    • weheartfit 19/08/2013 bij 7:21 PM #

      Hoi Willemijn, dat kan ik me goed voorstellen. Er zitten veel polyolen in, de zoetstoffen. Deze hebben inderdaad geen effect op je bloedsuikerspiegel.

      Wat ik lastig vind aan bakken met whey is dat ik veel tegenstrijdige verhalen lees op internet. De ene zegt dat het wheypoeder in voedingswaarde afneemt als het wordt verhit, de ander zegt weer dat het niets uitmaakt en evenveel eiwitten in gram blijft bevatten. Ik ben hierdoor een beetje terughoudend met het bakken met eiwitpoeder maar aan de andere kant, het voegt ook smaak toe en er zullen vast wel wat grammetjes eiwit overblijven.

      Ik ga binnenkort ook maar eens experimenteren met zelfgemaakte repen/baksels met whey, hopen dat er iets leuks uit gaat komen!!!

      • Willemijn 20/08/2013 bij 6:08 PM #

        Misschien is het allebei een beetje waar… Eiwitten kunnen niet denk ik ‘verdwijnen’ maar wel in kleinere stukjes uiteen vallen of juist verkleven, waardoor hun eigenschappen qua snelle of langzame opname veranderen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wat kun je snacken na je workout? | weheartfit - 30/03/2013

    […] van dieetmerken, maar een eiwitreep die echt voor de sporter is gemaakt. Ik eet vaak deze reep of de repen van het huismerk van de Body en […]

Geef een reactie

