5 manieren om jezelf te motiveren als je alleen traint

16 Jun

Je vind leuk om in een groep te trainen, dansen of fitnessen. Of gezellig met vriendinnen. Het is echt waar, je doet vaak meer als je met meerdere personen bent, je wilt jezelf toch niet laten kennen en tilt net even een kilootje meer of probeert toch nog even 5 minuten langer op het roeiapparaat te trainen. Als je alleen oefent, ben je sneller geneigd om te cheaten.  Ik heb een paar tips voor je om het jezelf wat makkelijker te maken om alleen te fitnessen!

1. Probeer de voordelen in te zien van alleen trainen. Je hebt nu geen last van alle langdradige verhalen van je vriendin over haar nieuwe vriend, kat of baan die je al 90 keer hebt gehoord. Ook kun je lekker je eigen gang gaan. Je hoeft geen rekening te houden met je vriendin die niet alleen op de crosstrainer durft. Je kunt lekker je eigen muziek luisteren en jezelf afschermen van de wereld. Doe lekker je oordopjes in en ga ervoor.

 

2. Maak een schema of een planning. Stel duidelijk voor jezelf op wat je wilt bereiken. Als je geen planning hebt, ben je sneller geneigd om de zwaardere dingen over te slaan. Als je het vervelend vind om veel te schrijven, print dan plaatjes uit van de apparaten die je graag wilt gebruiken. Schrijf hier dan zelf bijvoorbeeld bij 3 x 15 35 kg (3 keer 15 herhalingen met 35 kilo).

3. Zorg dat je uitgerust bent met een ipod/mobiel/mp3 speler met muziek. Check ook even of je batterij het doet. Ik heb standaard een mp3speler in mijn auto die is aangesloten op mijn radio. Ik nam die laatst dus vrolijk mee de sportschool in,  jammer joh, die was dus leeg. Op je eigen muziek kun je je veel beter laten gaan. Tevens heb je een beetje afleiding zodat de tijd lekker snel gaat.

4. Stel bepaalde doelen op voor jezelf. Ook kleine, op het eerste oog overbodige doeltjes. Ik merk vaak aan mijzelf dat als ik  aan het opwarmen ben op de crosstrainer, ik na 3 minuten al geen zin meer heb. Ik lieg mijzelf elke minuut voor. Ik zeg in mijn gedachte “ik maak deze minuut af”. Vervolgens is die minuut voorbij en zeg je tegen jezelf “nog maar eentje”. Als die minuut voorbij is, kun je er net zo goed nog 1 doen omdat 5 minuten zo een mooi getal is. Herkenbaar?

5. Maak gebruik van de omgeving. Je hoeft niet altijd naar de sportschool. Ga skaten, skeeleren, fietsen of hardlopen. Vooral als het mooi weer is, kun je naar hartenlust buiten sporten. Sommige steden (bij ons heb je het ook) hebben grote parken waar soms ook wat workout apparatuur staat zoals een pull-up rek, een trimrek en meer. Hier kun je mooi gebruik van maken!

Heb jij nog goede tips?

Geef een reactie

