Mijn gezonde chocoladereep

17 Jun

Ik ben zo blij dat ik mijn recept met jullie ga delen. Ik moet toegeven, het kost me een beetje moeite. Wetend dat ik na deze post gewoon weer een nieuwe post zal schrijven. Ik wil niet dat dit recept verdwijnt in het archief, zinkt naar de bodem en onzichtbaar wordt tussen alle andere posts. Misschien ben ik een beetje een doemdenker. Deze chocoladereep verdient gewoon alle glorie en respect. Ik durf gewoon te zeggen dat ik hou van deze reep. Het is ook zo makkelijk om te maken! En ik ga het nu met jullie delen…. Laat je even weten hoe je hem vind?

 

Ingrediënten

– 2 eetlepels kokosolie
– 1,5 eetlepel cacaopoeder
– 2 eetlepels honing
– 1 theelepel geraspte/gedroogde kokos
– 2 gram stevia (ik heb 2 staafjes van 1 gr. gebruikt)

Op de foto’s zie je dat ik een klein ovenschaaltje heb gebruikt. Ik heb deze reep vaker gemaakt, maar dan in een tupperwarebakje. Doe dit alsjeblieft niet met een ovenschaal want je krijgt de reep er niet heel uit. Als je het in een tupperwarebakje maakt, kun je het bakje een beetje bewegen/verbuigen waardoor de reep er mooi uitspringt als hij koud genoeg is. Ik heb wel de foto’s van de ovenschaal gebruikt want ik vind het schaaltje veel mooier dan een tupperwarebakje :).

Smelt de kokosolie in een pannetje.

Pak een klein ovenschaaltje of een tupperware bakje van ongeveer 15 x 15. Iets kleiner kan ook, dan wordt de reep wat dikker. Giet hier je kokosolie in. Doe de cacao en de stevia door het mengsel. Even goed roeren tot alle klontjes weg zijn. Nu mag de geraspte kokos er doorheen.

Even goed doorroeren. Nu mag de honing er bij.

Je ziet de mooie structuur van de kokosstukjes! Roer de honing er goed doorheen. Nu is het mengsel klaar. Ik heb de randjes even netjes schoongemaakt. Je ziet ook goed hoe hoog het mengsel is, dus hoe dik je reep wordt.

Nu gaat het in de vriezer. Ik weet niet of elke vriezer de zelfde temperatuur heeft, dus voel na een uurtje even of de chocoladereep hard is. Kijk ook even naar de onderkant, want als de bovenkant gestold is, betekend dat niet automatisch dat de onderkant ook al hard is. Ik heb de reep voor de zekerheid 2 uur in de vriezer gezet.

Dit is het resultaat (dus vanuit het tupperwarebakje):

7 Reacties to “Mijn gezonde chocoladereep”

  1. Nina 18/06/2012 bij 7:35 PM #

    Ziet er lekker uit en goed idee! Ga ik ook een keertje proberen 🙂

  2. weheartfit 18/06/2012 bij 10:51 PM #

    Hoi Nina, dank je wel voor je reactie. Leuk dat je het een keer gaat proberen!

  3. Zoe 19/06/2012 bij 9:06 PM #

    Ziet er erg lekker uit! Wil het zeker een keer gaan proberen! Waar kan ik het beste stevia kopen?

    • weheartfit 19/06/2012 bij 9:20 PM #

      Hai Zoe, leuk dat je het gaat uitproberen :). Stevia kun je bij de supermarkt kopen. Je hebt het in de vorm van zoetjes en poeder. Los poeder is het makkelijkst om te gebruiken bij het koken. Ik geloof dat het merk Natrena bussen met Stevia poeder heeft in de meeste supermarkten. Succes!

  4. Adorkable 28/12/2013 bij 7:22 PM #

    Wat leuk dat je zo zelf je chocoladereep maakt.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mijn top 5 favoriete posts | weheartfit - 28/05/2013

    […] Mijn heerlijke, gezonde chocoladereep […]

Geef een reactie

