Gezond eten op school en werk

20 Jun

Ik lees vaak reactie’s van meiden die graag gezonder willen gaan eten, maar het moeilijk vinden om te bedenken wat ze moeten meenemen naar school en/of werk. Ik moet toegeven, als ik thuis ben in het weekend neem ik lekker de tijd om een gezonde salade als lunch in elkaar te flansen maar als ik doordeweeks naar werk moet en op dinsdag naar school, vind ik het lastig om te bedenken wat ik mee moet nemen. Speciaal voor de meiden die dit herkennen geef ik jullie de volgende tips.

Bedenk goed welke producten een tijdje lekker blijven buiten de koelkast. Op werk heb je misschien wel een koelkast, op school niet!

Veel meiden vinden het lekker om komkommer en tomaat op hun broodje kaas te doen, alleen wordt dit erg snel zompig! Je kunt dit oplossen door je tomaat + komkommer in een apart boterhamzakje te doen dan je brood+kaas en dit in de pauze pas op elkaar doen. Wat nog makkelijker is, is om een hippe broodtrommel mee te nemen met aparte vakken. Zo blijven alle ingrediënten lekker vers. En broodtrommels zijn allang niet meer suf, wat dacht je van deze handige bakjes?

Ben je je standaard bruine boterham met kaas en tomaat zat? Wat dacht je van een zelfgemaakte lunchwrap? Pak s’ochtends een volkorenwrap en beleg deze met sla, paprika, wat fijngehakte ongezouten nootjes en gegrilde/gerookte kipfilet! Of maak een volkorenwrap met zalm, rucola en een zelfgemaakte dressing van honing met mosterd. Mijn ervaring is dat rucola niet snel zompig wordt, het zou dus geen kwaad kunnen om de dressing er s’ochtends al op te doen. Je wrap neem je gewoon mee in aluminiumfolie!

Wat dacht je van een tupperwarebakje met daarin allerlei stukken fruit? Doe gewoon een berg aardbeien en blauwe bessen in een speciaal bakje voor salade (hier zit een vork bij) en je hoeft s’ochtends niet eens te snijden/schillen. Je kunt dit lekker in je pauze opeten met de bijgevoegde vork. Natuurlijk kun je ook een lekkere salade maken voor in de saladebox. Doe bijvoorbeeld een zak slamelange, verse spinazie, een gekookt ei, stukjes gegrilde kip, avocado en tomaat in je bakje. Er zit een apart bakje voor de dressing bij.

Maak een lekkere smoothie van vers fruit en yoghurt of melk. Doe dit in een afsluitbare koffiebeker. Je kunt je smoothie natuurlijk ook in een thermosfles meenemen, maar het oog wilt ook wat! Ik vond deze koffiebekers super handig!

Een lekker en makkelijk tussendoortje vind ik asperges met ham! Je kunt zelfs de kleine witte asperges uit een potje nemen, pak een asperge of 5 (ze zijn erg klein) en rol er een plakje ham omheen. Als je grote asperges hebt doe je gewoon twee asperges en daar omheen een plakje ham of gerookte kipfilet. Ook lekker met groene asperges!

Zo zie je dat je echt wel zonder je sultana’s en kant-en-klare broodjes uit de kantine kunt leven!

Heb jij zelf nog leuke tips?

Geef een reactie

