p90x…?

25 Jun

Ik heb zo veel goede verhalen gelezen over p90x. P90x is een thuis-workout programma bestaande uit 12 dvd’s die gedurende 90 dagen worden afgewisseld. Mede dankzij alle goede verhalen op internet ben ik overgehaald om alles te downloaden kopen.

 

Alles was gedownload, klaar voor de start! Er zit een boekwerk bij met 149 pagina’s over voeding. Wow. Ik heb grote stukken snel doorgenomen totdat ik aankwam bij het gedeelte met de menu’s. Om heel eerlijk te zijn was ik niet zo verbaasd wat ik tegenkwam. Veel eiwitten zoals vis en vlees, eiwitshakes en veel groenten. Eigenlijk dus alles wat we al wisten. Maar ik moet toegeven dat het wel prachtig was vormgegeven. Het is echt een boek met allerlei uitleg over voeding.

Je kunt drie soorten programma’s volgen. Je kunt kiezen uit de programma’s “Lean”, ‘Classic” en “Double”. Het Lean programma wordt over het algemeen gebruikt voor vrouwen, het bestaat uit iets minder heftige krachttrainingen en iets meer gericht op stretchen, cardio en plyo’s.

Het programma zelf bestaat uit 12 dvd’s met elk een workout van ongeveer een uur met uitzondering van het buikspierprogramma. Bij elk programma hoort een eigen schema. Zo krijg je bijvoorbeeld een schema met op dag 1 Yoga X, dag 2 Plyometrics, dag 3 Legs & Back en Ab Ripper, dag 4 Kenpo en ga zo door. Het is een pittig schema, je moet echt 6 dagen trainen. De 7e dag mag je rusten of de “Stretch” workout doen.

Ik vind het altijd irritant dat vrouwen vaak worden onderschat als het gaat om krachttraining. Ik denk dat de classic versie voor iedereen geschikt is. Maar het is wel een stuk zwaarder. Daarom denk ik dat de Lean versie wat leuker is, minder taai en zwaar (qua weerstand/gewicht).

Maargoed, het p90x programma belooft dus wonderen.. Typ het woord maar eens in op Youtube en zie alle filmpjes van mensen die er nu geweldig uitzien! Of kijk eens naar dit plaatje:

Ziet er goed uit toch?

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of dit is wat ik wil gaan volgen. Het is niet een programma waarbij je zomaar eventjes een dvd’tje van kiest. Ja dit kan natuurlijk wel, maar het is alles-bij-elkaar wel een full-body programma om het beste uit je lichaam te halen.

Toch zeg ik het eerlijk, gister was ik overenthousiast en moest en zou ik een dvd proberen. Ik ben begonnen met de dvd Chest & Back, zoals het programma zou beginnen volgens de Classic versie. Jezus wat valt dat tegen zeg. 9 van de 10 oefeningen waren push-ups (die ik na al die jaren nog steeds niet kan, ja halve op mijn knieën) en pull-ups… Nou ik denk niet dat iedereen een pull-up rek in zijn deurpost heeft hangen. Al kan je deze natuurlijk wel voordelig aanschaffen bij bijvoorbeeld de Kijkshop. Maargoed, al mijn enthousiasme verdween als sneeuw voor de zon! Ik heb zelf wat invullingen gemaakt voor deze oefeningen, maar echt leuk is dat niet.

Ik ben dus denk ik (nu al) tot de conclusie gekomen dat het Lean programma meer voor mij is. Iets minder gefocussed op de harde krachttraining en iets meer flexibiliteit. Klinkt goed!

Oh en wat een hinderlijke vent! Sorry maar ik moet het echt kwijt. Zo een typische tell-sell man met een million dollar smile. Uiteraard een strak lichaam alleen verraad zijn gezicht dat hij waarschijnlijk (mede dankzij botox) ouder is dan zijn lichaam doet vermoeden. En oh wat is hij grappig met zijn mede-workout’ers. Af en toe een ingestudeerd grapje laten rollen, als de camera een close-up filmt bij een van de mede-workout’ers, even extra kreunen en puffen. Ach ja, het is duidelijk dat het Amerikaans is. Everything is bigger in America. Maar ik wil jullie niet gelijk laten schrikken. Ik ben een persoon die zich snel irriteert aan kleine dingen die een ander vaak niet eens opmerkt ;). En we hebben het maar met deze man en zijn team te doen! Als hij ons die killer body kan bezorgen, slik ik dit wel in haha!

Wanneer ik heb besloten om hier echt daadwerkelijk aan mee te gaan doen, laat ik het zeker weten!

Wie doet er nog meer aan p90x? Heb je hier goede of slechte ervaringen aan? Laat het weten!

Geef een reactie

