Groene smoothies

30 Jun

Een smoothie kennen we allemaal. Gooi wat fruit en yoghurt/sap of water in een blender en je hebt een smoothie! Zoals je misschien al eens hebt gezien op mijn site, gebruik ik ook vaak groenten in mijn shakes.

Tegenwoordig is het helemaal hip om groene smoothies te maken. Maar wat is een groene smoothie nou precies?

 

Een groene smoothie is een smoothie met een bepaalde verhouding groente en fruit namelijk 60% fruit en 40% (blad)groente en water of een andere vloeistof. De smaak van het fruit zal overheersen, daarom kun je er zo veel groente in verwerken.

Door fruit als banaan of mango toe te voegen, wordt je smoothie lekker romig. Door fruit als aardbeien en blauwe bessen krijgt je smoothie een heerlijke kleur. Je kunt echt elk soort fruit gebruiken.

Groenten die vaak worden gebruikt in smoothies zijn boerenkool, spinazie, bleekselderij,tomaat, basilicum, munt, wortel, sla en komkommer. Kies voor biologische groente. Deze worden niet bespoten en hierdoor groeien ze op gezondere grond en bevatten ze meer voedingsstoffen.

Tevens kun je zelf nog een toevoeging in je smoothie verwerken. Je kunt bijvoorbeeld tarwegraspoeder toevoegen, tarwezemelen of lijnzaad. Zo creëer je een enorme vitamine/mineralen/vezelbom die je in een paar slokken in je lichaam zit. De groene smoothies zorgen voor meer energie, betere nachtrust, de opname van vitamines te verbeteren, je huid wordt mooier, je verminderd allergische aandoeningen, en verkleind de kans op sommige aandoeningen. Wat wil je nog meer?

Dus ga lekker aan de slag en gooi wat groente en fruit in de blender. Gewoon wat je lekker lijkt. Ik heb hier een paar recepten voor je om alvast mee uit de voeten te komen.

Spinazie-aardbei

– Handjevol spinazie
– Handjevol aardbeien
– 1 banaan
– 2 glazen magere melk

Kiwi-bleekselderij
– 4 kiwi’s
– 1 banaan
– 2 stengels bleekselderij
– 1 glas yoghurt
– 1 glas magere melk

Peer-boerenkool
-2 peren
– 5 bladeren verse boerenkool
– Handjevol verse munt
– Eetlepel honing
– 2 glazen water

Aardbeien-sla
– Handjevol aardbeien
– 1 Banaan
– Halve krop sla
– 2 Glazen magere melk

Rode biet-framboos

– 2 gekookte rode bieten
– 1 doosje frambozen
– 1 banaan
– 2 glazen  water

Advertenties

Eén reactie to “Groene smoothies”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wat kun je snacken na je workout? | weheartfit - 30/03/2013

    […] smoothie van fruit en groenten, hier zie een paar lekkere […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: