Accepteer je lichaam

27 Dec

De titel zegt het al. Accepteer je lichaam. Ja, lekker makkelijk gezegd he. Geloof me, ik weet er alles van. In januari 2012 was mijn leven compleet veranderd. Ik heb me verdiept in gezond eten, sporten en hoe je een gezonde geest kunt krijgen. Wat was dat een openbaring zeg, ik viel af en ging lekker sporten, ik ging echt richting mijn droom lichaam. Inmiddels was ik in juni ongeveer 10 kg aan lichaamsvet armer. Ik zat op een roze wolk. Wat voelde ik mij vrij in mijn lichaam. Ja, vrij is echt het juiste woord, terwijl ik me nooit echt “gevangen” heb gevoeld in mijn lichaam.

tumblr_lptuc5aCUr1r1y4c3o1_1280_large

En toen werd ik ziek. Ik heb medicijnen geslikt tot vorige maand waar de gemiddelde gebruiker flink van aankomt. Ik ben zelf in totaal zo’n 16 kg aangekomen. Balen. Maar ik kan er niets aan doen. Ik kan in deze situatie nauwelijks sporten. Maar ik zit niet in een hoekje te huilen. Ik heb mijzelf eenmaal geaccepteerd hoe ik ben, en aan de-acceptatie (is dat een woord?) doe ik niet wat dit betreft. Het is even doorbijten maar zolang je jezelf blijft kom je er wel.

Ik heb aan mijzelf bewezen dat ik het kan, en dan kan ik het ook nog een keer! Ik kijk soms in de spiegel en dan voel ik een intens verlangen naar mijn “oude” lichaam van een paar maanden terug. Maar dan besef ik me dat dat lichaam ook niet vanzelf is gekomen. En dat fleurt me weer een beetje op. Je moet er voor werken. Je moet het willen. En daarvoor moet je eerst jezelf en de huidige situatie accepteren.

Ik vond een leuke test op de website van het tijdschrift Psychologie magazine over acceptatie van je lichaam. De test duurt ongeveer 3 minuten. Klik hier voor de test. Grappig detail is dat ik als uitslag heb:

10 – 19 punten: U bent ambivalent over uw lichaam. U bent soms tevreden, soms ontevreden met uw lichaam. Om echt vrede te sluiten met uw uiterlijk, moet u alle delen van uw lichaam leren accepteren, ook die delen waar u soms moeite mee heeft.

Ik verkondig hierboven dat ik zo tevreden ben met mijn lichaam en ik mijzelf accepteer. Hmm, misschien moet ik dan toch maar toegeven dat ik ook mijn dingetjes heb waar ik me wel eens druk om maak. Hahaha, maar nooit erg genoeg om er waarde aan te hechten. Als je het weer makkelijk kunt laten gaan, gaat het goed. Love yourself!

tumblr_m38fiy8PUB1rs1kxwo1_500_large

2 Reacties to “Accepteer je lichaam”

  1. Rosalie 29/12/2012 bij 12:45 PM #

    Mooie blog!

Geef een reactie

