Weg met zinloze gedachten

11 Jan

tumblr_lih4ghfT4j1qaobbko1_500_large

Slapeloosheid. Piekeren. Nadenken. Wakker liggen. Naar het plafond staren. Zinloze gedachten.

Ik las van de week in een tijdschrift iets over zinloze gedachten. Hoe herkenbaar is dit? Je ligt s’avonds in bed, je dwingt jezelf om te slapen, je perst bij wijze van je ogen extra hard dicht, maar toch komen ze voorbij. De zinloze gedachten. Over hoe je dingen anders had willen aanpakken. Over dingen die nog moeten gebeuren in de toekomst. Over dingen die gebeurd zijn en niet meer te veranderen zijn. Wat als ik dit had gezegd, wat als dit niet was gebeurd… Ik word er gek van!

Als je zo een moment hebt terwijl je in bed ligt, vraag je dan eens hardop in jezelf af of dit een nuttige gedachte is. Besef hoeveel energie het van je kost om hier over te liggen piekeren. En besef vooral wat dit je oplevert.

Ik neem als voorbeeld mijn gedachte hoe mijn leven er nu uit had gezien als ik niet ziek was geworden. Dan zou ik nog gelukkig zijn. Mijn relatie was dan niet over gegaan. Mijn huis had dan niet in de verkoop gehoeven omdat ik werk had om er zelf voor te betalen. Ik zou nog werk hebben!

En zo kan ik dus nog een uur doorgaan. Nu ik dit heb getypt, voel ik mijn hartslag omhoog gaan. Ik voel dat ik ineens hoofdpijn krijg. Ik word er gewoon naar van om hier over te malen en te bedenken “wat als”. Wat brengen deze gedachten mij? Niets dan onrust, negativiteit en somberheid.

Bekijk het eens met humor. Als je zinloze gedachten hebt, neem eens afstand van jezelf. Bedenk met een lach dat het eigenlijk nergens op slaat om zulke gedachten te hebben! Want het brengt je alleen maar negativiteit. En daar word je alleen maar ellendiger van. Besef dit en probeer er om te lachen dat je jezelf zo laat gaan. Breng orde in je hoofd en zeg hardop: “Deze negatieve gedachten brengen mij nergens, het lost niets op en het brengt me niets dan somberheid”.

Zet nu de gedachten opzij en geef jezelf de rust die je verdient. De energie die je zo hard nodig hebt, zou anders door jezelf worden opgeslurpt en je zinloze gedachten. Sluit je dag af en laat je gedachten achter je.

Dit heeft mij echt geholpen de afgelopen nachten. Ik ben een echte piekeraar en door jezelf eens streng toe te spreken, door tot jezelf te komen kun je enorm veel bereiken!

tumblr_m2w9huFhkw1rtdf2fo1_500

3 Reacties to “Weg met zinloze gedachten”

  1. Rosalie 11/01/2013 bij 7:42 PM #

    Dankjewel!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tips voor een heerlijke nachtrust | weheartfit - 22/02/2013

    […] je uit je slaap? Wordt bewust van je gedachten, vraag jezelf af wat deze gedachten je brengen. In dit blogje ga ik hier dieper op […]

  2. Mijn top 5 favoriete posts | weheartfit - 28/05/2013

    […] Weg met zinloze gedachten […]

Geef een reactie

