Hoe houd je een gezond eetpatroon vast?

25 Jan

Of je nu bezig bent met een specifiek dieet of je gewoon gezonder probeert te eten, het blijft soms erg lastig. Een paar tips die je wat meer houvast geven zijn soms meer dan welkom.

– Houd een eetdagboek bij. Je kunt zelf de serieusheid bepalen. Je hoeft niet alle calorieen/koolhydraten en eiwitten tellen maar je kunt ook gewoon opschrijven wat je eet. Zo krijg je een goed inzicht in wat je dagelijks binnenkrijgt. Vaak besef je niet eens wat je nou precies binnen krijgt. Het is een hele goede manier om de regie terug te krijgen over je eigen voedingspatroon.

IMG_8018_large

 

– Eet rustig en kauw alles goed. Als je alles in 1 keer naar binnen propt, krijgt je maag niet eens de kans om door te geven dat je genoeg hebt. Je eet dan vaak meer dan je eigenlijk wilt of aankunt. Als je rustig eet en beter kauwt kun je meer van je eten genieten en krijg je eerder het signaal dat je volzit of genoeg hebt.

– Drink water alsof je aan het snacken bent. Tja het is misschien cliché maar het werkt gewoon echt! Water is goed voor je en het stilt een beetje de lekkere trek. Niet altijd, maar soms wel. Wil je niet de hele dag door water drinken? Drink dan bijvoorbeeld alleen bij het avondeten een “lekker” sapje/drankje en verder de hele dag water. Ook lekker: zelfgemaakt limoen-citroenwater!

tumblr_m0ubcdhCsq1r0q0pno1_500_large

– Schep je eten op een klein bord op. Ik gebruik tegenwoordig voor mijn avondeten boterhambordjes in plaats van de welbekende dinerborden. Het lijkt daardoor alsof je portie veel groter is en je kunt minder opscheppen! Dubbel winst dus.

– Zorg dat je niet al te streng bent voor jezelf. Als je te streng bent voor jezelf heb je een grotere kans dat je ineens losslaat en een enorme vreetbui krijgt. Pak het rustig aan en zorg ervoor dat je in het weekend jezelf wat meer gunt. Als je in het weekend wat lekkers eet, ben je weer voldaan en kun je er de volgende week weer tegenaan. Je kijkt dan weer uit naar het weekend omdat je weet dat je weer wat lekkers mag. Zo houd je het beter vol dan “nooit” meer snoepen.

Advertenties

2 Reacties to “Hoe houd je een gezond eetpatroon vast?”

  1. Rosalie 26/01/2013 bij 2:17 PM #

    Vooral niet te streng zijn idd.

    • weheartfit 29/01/2013 bij 3:27 PM #

      Het is echt zo inderdaad, dingen die niet mogen worden dan juist te verleidelijk!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: