Krokante volkoren uienringen

1 Feb

Ik kan me herinneren dat ik ooit in Suriname bij de Mac Donald’s uienringen heb gegeten. Ik twijfel er alleen aan of we ze nou ook ooit in Nederland hebben gehad?? Maar goed, lekkere krokante uienringen zitten vaak vol met vet van het frituren en het deegjasje is gemaakt van witte bloem.

Gisteravond wilde ik wraps maken maar met iets krokants er tussen. Ik had al spinazie, rucola, pikante garnalen en tomaatjes. Tja wat mist er dan nog. Uienringen!

wap


Dus ik ben gaan experimenteren. Eerst heb ik uienringen gesneden en door het eiwit gehaald. Toen heb ik volkoren cornflakes fijn gemalen en de ui hierin gedipt. Dit werkte dus voor geen meter! De cornflakes bleven niet plakken. Hmmm dus toen heb ik iets anders bedacht. Ik heb ooit een keer zelf een soort tempuradeegje gemaakt van ijskoud water en witte bloem. Dus waarom zou ik dit niet proberen met volkoren bloem?

Ik heb ijskoud water in een schaaltje gedaan en daarbij volkoren bloem gedaan totdat er een dik papje ontstaat wat op brinta lijkt. Het waren denk ik zo’n 4 eetlepels volkoren bloem op 4 eetlepels water voor 1 ui.

Zet een klein pannetje op met een dun laagje olijfolie en leg ze er in! Even een paar minuten aan beide kanten laten bakken en klaar zijn je volkoren uienringen. Laat ze wel even uitlekken op keukenpapier, dan loopt de resterende olie uit het deeg, anders krijg je dat allemaal binnen! Ik heb ze lekker gekruid met wat cayennepeper, knoflookpoeder, peper en zout! Heerlijk!

2 Reacties to “Krokante volkoren uienringen”

  1. Rosalie 01/02/2013 bij 2:41 PM #

    Ik krijg altijd honger van recepten. Als het lekker klinkt dan, en deze zeker 🙂

Geef een reactie

