Mijn heerlijke kipgehaktballetjes

9 Feb

Tegenwoordig is kipgehakt bijna overal te koop. Toch koop ik geen kipgehakt maar maak ik het zelf. Kipgehakt wordt wel gemaakt van kip, maar ook van alle minder lekkere stukken waar vet, pezen en weet ik veel wat nog meer aan zit. Dit wordt gewoon gemalen en dan heb je kipgehakt. Het is wel eetbaar, maar dus niet zo mager als je zou denken. Ik snijd mijn kipfiletjes zelf fijn en weet dan precies wat er in zit! Het is een beetje werk, maar het is absoluut de moeite waard. Dit is het recept wat ik vaak gebruik om lekkere kipgehaktballetjes te maken, bijvoorbeeld met tomatensaus en meergranen spaghetti. Het is wel een erg klein receptje, maar je krijgt er toch 6 lekkere balletjes van!

20130206_165124b

Wat heb je nodig:

  • 1 kipfilet (die van mij was 150 gram)
  • 12 gram havermout (ik heb fijne havermout gebruikt, de normale is ook goed)
  • Een half eiwit
  • Een half teentje knoflook
  • Een halve ui
  • Kruiden (ik heb gebruikt: cayennepeper, peper, zout, peterselie, Italiaanse kruiden en tijm)

Wat moet je doen:

Snijd je kipfiletje in kleine stukjes en vervolgens zo fijn mogelijk. Snipper je uitje zo fijn mogelijk, als je grote stukjes ui hebt valt je balletje snel uit elkaar. Pers de knoflook uit en doe dit samen met de kip en de ui in een kom. Giet je eiwit (echt maar een halve anders wordt het te nat) en de havermout bij de kip, ui en knoflook. Meng goed door elkaar en doe hier vervolgens de kruiden naar eigen smaak doorheen.

20130206_171744b

Vervolgens bespray je een koekepan met olijfolie en leg hier de balletjes in. Je moet ze niet op al te hoog vuur bakken want het is kip, dus het moet echt 100% gaar zijn. Begin op een middelmatig vuur zodat de balletjes mooi bruin worden rondom, en daarna op een laag vuurtje gaar laten worden. Mijn balletjes hebben ongeveer een kwartier gebakken. Op de onderstaande foto lijkt het net of je nog rauwe stukjes ziet, maar dat komt echt door de foto ;).

FotoFlexer_Photo

De voedingswaarden van deze balletjes zijn echt super. Ik heb even een overzichtje gemaakt van de voedingswaarden voor 6 kipgehaktballetjes. Enjoy!

kipgehaktballen

Eén reactie to “Mijn heerlijke kipgehaktballetjes”

  1. Rosalie 09/02/2013 bij 1:00 PM #

    Ik heb zelf nog nooit kipgehaktballetjes gegeten, dus lijkt mij wel leuk om een keer te proberen.

Geef een reactie

