Hoe kun je gezonder leven zonder te veel moeite?

13 Feb

Je hebt natuurlijk de echte die-hards die continue bezig zijn met gezond eten en sporten maar je kunt er ook aardig bang van worden. En daarmee bedoel ik, dat sommige mensen het een eng idee vinden om de omslag te maken naar een gezonder leven. Gezonder leven betekend echt niet dat je alleen nog maar ongespoten, biologisch eten, tarwegras en rauwe groenten mag eten. Het betekend ook niet dat je 5 keer per weer moet sporten. Er zijn wat manieren om toch op een simpele manier je levensstijl wat aan te passen.tumblr_mf02gmVMB91rb821ro1_500_large

  • Drink thee. En je hoeft echt niet alleen groene thee te drinken. In earl grey (grijze thee) zitten ook allerlei goede stoffen die in groene thee zitten. Als ik s’avonds honger heb, of eigenlijk lekkere trek, zet ik een pot met thee. De warme thee zorgt voor een vol gevoel en je bent “bezig”. Dus je hebt iets in je handen en je stopt continue wat in je mond. Dit geeft een beetje het zelfde gevoel alsof je zit te eten en dus zul je merken dat je behoefte naar snacks echt af zal nemen! Mocht je trouwens van zoete thee houden, kies dan als zoetstof voor Stevia of honing in plaats van suiker of het standaard zoetje.
  • Zorg er voor dat je fruit in huis hebt. Leg dit fruit zichtbaar op het aanrecht zodat je het snel kunt pakken. Wat ook makkelijk is, is om sommige fruitjes s’ochtends alvast voor te snijden. Want het enige wat mij soms tegenhoudt om een peer te eten, is dat ik te lui ben om hem helemaal te gaan schillen en snijden. Let wel op, niet al het fruit is geschikt om voor te snijden, denk maar aan een appel.
  • Verberg je “cheat food”. Ik vind niet dat je alles weg moet gooien. Tuurlijk, het is beter om al het slechte eten weg te doen, maar je blijft een mens. En een mens heeft ook wel eens behoeftes. Ik merk altijd dat als ik weet dat ik toch wat lekkers in huis heb, ik er minder behoefte aan heb. Je weet dat je het kunt pakken als je het zou willen, en dat geeft mij een soort rust. Mijn ervaring is namelijk dat je altijd trek krijgt in allerlei lekkers wat je uiteraard niet in huis hebt.
  • Probeer je eten rustiger te eten. En als het kan gewoon aan tafel en niet achter de tv. Als je je meer bewust bent van wat je eet, zul je zien dat je er meer van geniet en dat je sneller een voldaan gevoel hebt. Als je zeer geconcentreerd naar de tv zit te kijken, en hierbij je eten naar binnen propt, heb je eigenlijk niet eens door dat je aan het eten bent. Gevolg hiervan kan dus zijn dat je een uur later alweer gaat zitten snaaien. En maak je bord mooi op! Het klinkt misschien raar om al die moeite voor jezelf te doen, maar mijn eten smaakt echt lekkerder als het een beetje leuk op het bord ligt.

eten

  • Pas bepaalde eetgewoontes en voedingsstoffen aan. Vroeger had ik een hekel aan bruin brood. Gewoon omdat het bruin brood was en het zag er niet lekker uit. Totdat ik mijn moeder een keer “zwart” brood zag eten. Haha, daar mee bedoel ik donker volkoren brood met allerlei zaden en pitten. Ik heb het eens geprobeerd en ik vond het echt fantastisch! Het zelfde geldt voor rijst. Ik denk dat de meeste mensen gewoon witte rijst eten en meergranen- of zilvervliesrijst nog nooit gegeten hebben. Gewoon omdat het waarschijnlijk toch niet lekker zal zijn… Probeer het eens! Het maakt zoveel verschil qua voedingswaarden! En wat denk je van volkoren pasta. Het smaakt nauwelijks anders en je zit er langer vol van en je darmen worden er blijer van. Koop eens een pak volkoren pasta in plaats van de gewone witte pasta. Je zult er versteld van staan hoe lekker dit is.

Je hoeft dus echt niet een streng dieet te volgen wil je afvallen of gezonder leven. Het gaat vaak om de kleine dingen, de gewoontes die je niet doorhebt. Pas ze eens aan en kijk wat er gebeurd :).

2 Reacties to “Hoe kun je gezonder leven zonder te veel moeite?”

  1. Rosalie 13/02/2013 bij 8:02 PM #

    In de lente gaat het altijd beter dan nu.

    • weheartfit 14/02/2013 bij 1:17 PM #

      Dat is zeker waar. Dan heb je door de warmte ook meer behoefte aan water, fruit en lekker lichte maaltijden. Gelukkig komt de lente steeds dichterbij!

Geef een reactie

