Tips voor een heerlijke nachtrust

22 Feb

Iedereen heeft wel eens last van die slapeloze nachten. Soms omdat je ligt te piekeren, maar soms omdat je gewoon niet kunt slapen. Overdag kun je dan toch niet helemaal goed functioneren en je bent sneller geïrriteerd. Er zijn heel wat manieren om hier toch wat aan te kunnen doen.

sleep

♥ Wees bewust van je gedachten. Ben je aan het piekeren en houdt dit je uit je slaap? Wordt bewust van je gedachten, vraag jezelf af wat deze gedachten je brengen. In dit blogje ga ik hier dieper op in.

♥ Neem een lekkere douche. Sommige mensen krijgen energie van een douche, zoals ik. Als ik s’ochtends niet douche, ben ik gewoon niet goed wakker. Toch werkt dit voor mij s’avonds anders. Je krijgt juist een soort energie om te gaan slapen vind ik. Het is even een momentje van ontspanning en je spoelt alle nare dingen van de dag van je af zodat je deze niet mee je bed in hoeft te nemen.

♥ Vind een ritme. Ik ga vaak op mijn gevoel af, de ene avond ben je eerder moe en de andere avond zit je nog tot half 1 s’nachts serie’s te kijken. Toch kun je moe zijn zonder het door te hebben. Je lichaam verlangt naar een ritme. Probeer elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Hierdoor krijg je een soort gewenning en weet je zeker dat je genoeg slaap krijgt.

149838_379500168798914_1578188332_n_large

♥ Neem een lekker kopje thee voordat je naar bed gaat. Thee helpt je ontspannen. In kruidenthee zit geen caffeïne. Deze theesoorten kunnen je helpen om in slaap te komen: kamille, valeriaan, ginseng en lavendel. Meer theetips vind je in dit blogje.

♥ Zorg voor een rustige omgeving. Ik slaap 10 x beter als het pikkedonker is in mijn kamer. Ik heb dan ook expres een rolgordijn genomen zodat het goed donker is. Doe je deur dicht, de lichten allemaal uit en leg je telefoon naast je bed of in ieder geval uit het zicht. Eigenlijk zorg je er voor dat je geen afleiding hebt om in slaap te kunnen vallen- en blijven.

 

Eén reactie to “Tips voor een heerlijke nachtrust”

  1. Rosalie 22/02/2013 bij 7:36 PM #

    Ik heb sowieso in de winter meer slaap nodig dan in de zomer.

Geef een reactie

