Hoe houd je het schrijven van een dagboek bij?

8 Mrt

Ik denk dat elk meisje wel eens een dagboek heeft gehad. Het is niet alleen iets voor kleine meiden, dagboeken met paarden op de voorkant of van de Spice Girls. In de Margriet las ik hier een stukje over met leuke tips. Een paar van die tips heb ik overgenomen en ik heb er zelf nog een paar toegevoegd.

Tegenwoordig heb je prachtige dagboeken waar je dagelijks in kunt schrijven en je kunt zelfs een simpel notitieboekje gebruiken als je van simpel houdt. Soms heb je ineens een ingeving en ga je enthousiast aan de slag met het schrijven in een dagboek. Je koopt een schattig boekje bij de Action/Hema/Boekhandel en koopt een paar mooie pennen. De eerste week houdt je het nog vol. Daarna ga je het misschien eens overslaan. En daarna ligt je dagboekje te verstoffen in de kast. Hoe houdt je het nou vol om in je dagboek te blijven schrijven?

76490893641472390_Y1dOxBOI_c_large

  • Let niet op taalfouten. Het is jouw dagboek en niemand anders zal dit waarschijnlijk ooit lezen. Schrijf gewoon lekker van je af zonder schaamte.
  • Het kan fijn zijn om een soort project te maken van je dagboek, dus dat je maar een bepaalde tijd er in schrijft. Bijvoorbeeld als je wilt afvallen of tijdens een bepaalde periode. Het kan motiverend werken als je weet dat er een einde aan zit.
  • Je kunt tegenwoordig ook online een dagboek bijhouden! Google maar eens op “online dagboek” of “online diary/journal”. Je kunt kiezen uit software om te downloaden op je computer of om het op een website bij te houden. Let er wel goed op dat je het instelt op privé, tenzij je wilt dat het openbaar is.
  • Plak van alles in je dagboek om het levendiger te maken. Kaartjes, quotes, foto’s, stickers. Je hoeft niet altijd alles met woorden te vermelden.

6641675499_09f2c61d79_large

  • Zoek uit welke manier je prettig vind om mee te werken. Wil je graag een ouderwets dagboek of heb je liever een simpel notitieboekje? Er is geen standaard dus kies een boekje wat jij leuk vindt.
  • Houdt een vast tijdstip aan om in je dagboek te schrijven. Neem de tijd er voor en probeer alles even van je af te schrijven. Als je een vast moment kiest, wordt het een routine en neem je er echt de tijd voor.
  • Je kunt opschrijven hoe je wenste dat de dag is gegaan. Hierdoor kun je een soort doel stellen voor jezelf en op die manier proberen het te verbeteren of veranderen.
  • Schrijf echt alles op wat je dwars zit. En vooral de waarheid. Soms heb je een geheim wat je echt aan niemand wilt vertellen of kun je op het moment er even met niemand over praten. Het lucht enorm op om het aan je dagboek te vertellen. Zie je dagboek als een persoon die altijd naar je luistert, je nooit zal verraden en je nooit zal beoordelen.
5 Reacties to “Hoe houd je het schrijven van een dagboek bij?”

  1. Simone 08/03/2013 bij 11:41 AM #

    Goede tips! Ik ben ook al vaak een dagboek begonnen, maar na een tijdje ging ik het verwaarlozen.. Dus denk dat ik het maar weer ga proberen! Het lucht vaak wel op en maakt mijn hoofd een stuk leger!

    • weheartfit 18/03/2013 bij 6:21 PM #

      Ja, lastig is dat he! Ik hoop dat je het nu wel vol zult houden ;).

  2. Desiré 08/03/2013 bij 12:07 PM #

    Ik heb het dagboek ‘One line a day’. Dit is voor mij wel een goed dagboek omdat je maar ruimte hebt voor een paar korte zinnetjes per dag en het gaat echt op dag, dus als je dagen overslaat krijg je echt gaten en dat vind ik er niet mooi uitzien haha! dus dat helpt ook al. Dit is een dagboek voor 5 jaar lang, dus iedere dag kun je dan teruglezen hoe het 1 jaar daarvoor was, of 3 jaar daarvoor, grappig detail 🙂 Ik schrijf er nu 1.5 jaar al in zonder een dag te hebben overgeslagen. Het is dus wel voor beknopte zinnen; niet voor hele verhalen.

    • weheartfit 18/03/2013 bij 6:22 PM #

      Wat een fijn dagboek! Ik kan me voorstellen dat het fijn werkt om met beknopte regels te werken. Kost niet te veel moeite en is lekker overzichtelijk. Wat goed van je dat je het al 1,5 jaar doet!

  3. Helmer 08/12/2015 bij 2:55 PM #

    Ik heb in 2005 en 2009 een dagboek gemaakt. Beide gevallen slechts enkele maanden een story over wat ik heb mee gemaakt. Na het terug blikken, ben ik er weer aan begonnen. Ik had een totaal ander leven als heden, dan van toen.

Geef een reactie

