Zeevruchten maaltijdsalade

10 Apr

S’avonds maak ik vaak een maaltijdsalade als avondeten. Het is makkelijk, snel en lekker voedzaam. Ik zou ook wel eens bijvoorbeeld kipfilet met alleen groenten willen eten, maar dan mis ik simpelweg iets van aardappels of pasta. In de vorm van een maaltijdsalade heb ik geen last van een missend element. Het is gewoon compleet en ik zit er lang vol van. Vaak neem ik als toetje erna nog 200 gram magere kwark, zodat je nog meer eiwitten binnenkrijgt en verzekerd bent van een lang verzadigd gevoel. Van de week heb ik eens wat zeevruchten uit de vriezer opgedoken en in mijn salade verwerkt. Het resultaat was echt heerlijk!

13649256893491

Wat heb je nodig:

– 2 hardgekookte eieren

– 1 bevroren zalmfilet

– (eventueel) 3 coquilles st. jaques of garnalen

– Jonge bladsla of een ander soort sla

– Pijnboompitten of een ander soort notenmix zolang het maar ongezouten is

– Een halve avocado

– Peper

– Zout

– Sojasaus

– Honing

– Mosterd

FotoFlexer_Photo

Wat moet je doen:

Kook de eieren hard in 8 minuten, of als je ze wat zachter wilt in 7 minuten. De zalmfilet kun je bevroren in de (grill)pan doen. Ik begin altijd met het marineren van de zalm. Giet wat sojasaus over beide kanten en bestrooi met peper en zout. De coquilles moet je wel eerst ontdooien voor gebruik, want er zit een dikke ijslaag omheen als je ze uit de vriezer haalt. Ik heb ze in twee uurtjes laten ontdooien. Dep ze goed droog met keukenpapier en kruid met peper en zout.

Bak je zalmfilet met een beetje olijfolie in een pan, zo’n 4 minuten aan elke kant. Doe de laatste 2 minuten de coquilles erbij en laat ze even dichtschroeien. Ik vind de zalm en de coquilles het lekkerst als ze niet helemaal doorbakken zijn. Snijd je avocado in kleine blokjes en doe ze samen met de sla in een kom of diep bord. Ik bestrooi de avocado zelf ook altijd nog met een beetje peper, gewoon voor wat meer smaak. Snijd je gekookte eieren in partjes en leg over de salade. De pijnboompitjes of andere nootjes zijn lekkerder als je ze even roostert of bakt. Ik doe ze te gelijk met de coquilles in de pan bij de zalm, is wel zo makkelijk!

Als je visjes klaar zijn, kun je alles bij elkaar in de slaschaal doen. De dressing maak ik altijd van 1 theelepel honing met 1 theelepel mosterd. Giet over je salade. Super makkelijk, gezond en lekker!

3 Reacties to “Zeevruchten maaltijdsalade”

  1. Bianca 10/04/2013 bij 8:44 PM #

    Lekker maar erg duur! Ik gebruik wel vaak de zeevruchtenmix uit de diepvries!
    En voor een vervanging voor bijvoorbeeld een aardappel gebruik ik quinoa of paddenstoelen. Vandaag had ik garnalen, paprika, sperziebonen en champignons. Heerlijk en ik miste niks!

    • weheartfit 10/04/2013 bij 9:18 PM #

      Ja dat is zeker zo, een zak coquilles kost al gauw zo’n 8 euro. Daarom had ik er ook maar 3 gebruikt haha! Maar je kan het inderdaad makkelijk met een zeevruchtenmix maken, lekker gevarieerd ook. Ik vind zelf champignons ook wel een goede vervanging voor een aardappel, al gebruik ik vaak ei als vervanging!

  2. Rosalie 11/04/2013 bij 1:08 PM #

    Ik krijg er honger van.

Geef een reactie

