Clafoutis met havermout en rood fruit

20 Mei

Af en toe is het goed om eens een lekker baksel te maken. Ik probeer dan toch altijd de iets gezondere keuze te maken in plaats van een slagroomtaart. Het idee voor een clafoutis kwam eigenlijk door Masterchef UK. Ik zag ze een clafoutis maken en dacht, dat moet ik eens uitproberen! Op internet kwam ik diverse recepten tegen, maar ik vond het niet fijn om alleen maar witte bloem en zoveel suiker te gebruiken. Ik heb dus zelf een receptje samengesteld waarin ik een deel van de bloem heb vervangen voor havermout en minder suiker gebruik. Het experiment is goed gelukt! De volgende keer ga ik proberen om de bloem helemaal te vervangen voor amandelmeel en ook voor de suiker zoek ik nog een oplossing. De voedingswaarden heb ik onderaan het artikel vermeld. Dus hierbij, mijn recept voor een iets gezondere clafoutis!

claf

Wat heb je nodig (voor 4 personen): 

– 35 gram bloem

– 30 gram havermout

– 2 eieren

– 45 gram suiker

– 1 zakje vanillesuiker (8 gram)

– 160 ml magere melk (ik heb soja light gebruikt)

– Halve theelepel bakpoeder

– Flinke hand vers fruit (ik heb aardbeien en blauwe bessen gebruikt)

Wat moet je doen:

Verwarm je oven voor op 180 graden. Ik heb de havermout fijngemalen in een blender zodat de structuur mooi mengde met de bloem. Je kunt het ook heel laten, maar ik denk dat de structuur van hele havervlokken niet fijn eet. Doe de gemalen havermout, bloem, suiker, vanillesuiker en bakpoeder in een kom en meng het even door zodat je geen klontjes bloem of bakpoeder meer hebt. Doe hierna de twee eieren en de melk erbij en meng met de mixer tot een mooi glad beslag.

Vet een ovenschaal in, ik heb kokosvet gebruikt, en leg hierin de rode vruchten. Giet het beslag over de vruchten en zet de schaal in de oven.

FotoFlexer_Photo

Na zo’n 35 minuten is de clafoutis klaar. Je kunt hem warm serveren, laat wel een klein beetje afkoelen, maar ook koud. Je kunt het eventueel serveren met wat slagroom of jam. Enjoy!

De voedingswaarden:

voedingswaarde clafoutis

3 Reacties to “Clafoutis met havermout en rood fruit”

  1. Rosalie 20/05/2013 bij 8:26 PM #

    Dat ziet er heerlijk uit!

  2. Anoniem 19/08/2013 bij 4:54 PM #

    hoeveel gram tel je per persoon?

    • weheartfit 19/08/2013 bij 7:32 PM #

      De voedingswaardetabel is gebaseerd op de clafoutis in vier stukken gesneden, ik weet niet wat hij weegt en hoeveel de stukken wegen maar als je de voedingswaardetabel keer vier doet, krijg je het totale aantal van de hele clafoutis. Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt haha.

Geef een reactie

