Gado gado met tofu

22 Mei

Dit is een recept welke mijn moeder vroeger vaak voor ons maakte. Het is eigenlijk een Indisch recept, maar in Suriname eten we het ook vaak, alleen noemen we het dan meestal Petjil. Ik vind het zelf echt heerlijk en wilde het recept dan ook graag delen! Het is enorm makkelijk te maken. Je kunt er ook rijst bij eten, maar ik vind het zelf fijner om het zonder rijst te eten.

FotoFlexer_Photo2

Wat heb je nodig (voor 1 persoon):

– 120 gram tofu

– 130 gram sperziebonen

– 130 gram witte kool of spitskool (fijn gesneden)

– 70 gram tauge

– Pindasaus (liefst zelfgemaakt of gemaakt van zoveel mogelijk % pinda’s)

– 2 eieren

– Sojasaus

Wat moet je doen:

Snijd de tofu in blokjes en leg in een paar rollen keukenpapier om uit te lekker. Zet er iets zwaars op zoals een ovenschaal om het water er uit te persen. Ik heb mijn blokjes een uurtje laten uitlekken en heb hier ongeveer 10 velletjes keukenpapier voor nodig gehad, zoveel water kwam er uit. Als je de tofu niet uit laat lekken, worden ze zacht en niet krokant.

Zet een grote pan met water op en breng aan de kook. Ik heb de groenten en eieren in 1 pan gekookt, wel zo makkelijk. Als eerste gaan de sperziebonen er in (die moeten 10 minuten), daarna de eieren (8 minuten) en daarna de kool (5 minuten). De taugé kun je ook mee blancheren voor een minuutje, maar ik vind het juist lekker om die er rauw door heen te doen bij het serveren. Ze worden vanzelf warm als je het door de rest van de groenten schept op je bord.

Als je de kool erin doet, begin je met het bakken van de tofu. Doe in een koekenpan of wok een klein laagje olijfolie en bak hierin de tofu op middelhoog vuur. Dit duurt een minuut of vier. Je kunt ondertussen de pindasaus opwarmen of zelf maken. Ik was lui en heb gewoon kant en klare pindasaus gekocht. Niet erg gezond, er zit weinig pinda in en veel additieven, maar voor een keertje niet erg. Als de tofu goudbruin krokant gebakken is, laat je het even uitlekken op een keukenpapiertje en giet er wat sojasaus overheen en kruid met peper en zout.

FotoFlexer_Photo

Nu kun je alles opdienen, de sperziebonen en kool afgieten en op je bord leggen en de taugé er overheen strooien. Snijd de eieren in partjes en dien op samen met de tofu. Garneer met een flinke schep pindasaus en klaar is je Gado gado! Mijn moeder serveerde het ook nog met gefrituurde uitjes maar dat vind ik te vet. Enjoy!

4 Reacties to “Gado gado met tofu”

  1. Rosalie 22/05/2013 bij 1:16 PM #

    Ik at afgelopen zaterdag pasta met tofu-gehakt dat was echt lekker, voor het eerst dat ik dat probeerde.

    • weheartfit 30/05/2013 bij 10:23 PM #

      Tofu gehakt is inderdaad een aanrader, een leuke manier om je gewone gehakt eens te vervangen door een vegetarisch product.

  2. Ria Monsanto 30/05/2013 bij 8:30 PM #

    Ziet er erg lekker uit.

Geef een reactie

