Bosbessen spelt muffins

18 Aug

Mijn nieuwste ontdekking is speltbloem. Spelt is een graansoort en geen tarwesoort. Spelt is een oergraan en is makkelijk opneembaar door het lichaam. Voor mensen met een tarweallergie of een gevoelige darm is spelt dus echt een ideale vervanger voor tarwebloem. In tarwebloem zitten nauwelijks voedingstoffen omdat deze in de kiem en de zemel zitten, en deze worden er dus uit gefilterd. Spelt bevat een aantal vitaminen, mineralen, gezonde vetten, koolhydraten en aminozuren. Spelt zorgt ook voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel, terwijl gewone tarwebloem voor een snelle stijging zorgt en een crash, zoals we gewend zijn van bijvoorbeeld suiker.

Zo, nu begrijp je dus waarom ik ben overgestapt op het gebruiken van speltbloem. Het ziet er trouwens gewoon uit net zoals gewone bloem, is wit en heeft geen “losse stukjes” zoals volkorenmeel. Het smaakt ook erg lekker!

muffin

Ik heb een recept gemaakt van dit blog. Het resultaat was echt super!

Wat heb je nodig voor 2 muffins:

– 50 gram speltbloem

– Snufje kaneel

– Halve theelepel bakpoeder

– 2 eetlepels stevia

– 50 ml melk

– 2 theelepela kokosolie

– (eventueel) Een paar drupjes vanille essence

– Een handje verse bosbessen (of frambozen/aardbeien/ander stevig fruit)

Wat moet je doen:

Verwarm je oven voor op 180 graden. Maak je beslag door alle ingrediënten te mengen behalve de bosbessen. Doe de bosbessen door je beslag heen en spatel of roer ze er voorzichtig doorheen. Vet je muffinvormpjes in met kokosolie en vul de vormpjes met het beslag. De muffins zijn na 20 minuten klaar. Enjoy!

8 Reacties to “Bosbessen spelt muffins”

  1. Willemijn 19/08/2013 bij 9:12 AM #

    Klinkt heel lekker!

    Ik heb altijd geleerd dat spelt als het ware het nichtje van moderne tarwe is en ’t voor de helft dezelfde genen bevat. Daardoor zit in speltmeel nog steeds gluten (wel minder dan in ‘gewone’ tarwe). Die gluten zorgen er wel voor dat de muffins mooi rijzen trouwens 🙂

    Ik bak daarom zelf eigenlijk liever met bijvoorbeeld boekweitmeel, dat heeft ook gelijk een wat lagere glycogemische index (maar wel ongeveer net zoveel eiwitten als tarwe- of speltmeel).

    Zelf doe ik ook altijd graag wat healthy extra’s door dit soort mjummie gebak, een lepel lijnzaad of pompoenpitjes bijvoorbeeld. Misschien vind jij dat ook lekker?

    • weheartfit 19/08/2013 bij 7:24 PM #

      Hi Willemijn, wat ik eigenlijk heb geleerd is dat spelt niet echt vergelijkbaar is met tarwe omdat het een graan is. Er zitten inderdaad gluten in maar deze hebben een andere samenstelling dan de gluten in tarwebloem, en deze zijn makkelijker te verteren dan die in tarwebloem.

      Boekweitmeel is iets wat ik ook zag staan in de winkel, die ga ik dan zeker eens uitproberen!

      Ik vind het lekker om chiazaadjes of tarwezemelen door baksels te doen, vooral van die tarwezemelen proef je nauwelijks wat terug maar het zijn wel lekker veel extra vezels (die ik echt hard nodig heb haha….), maar inderdaad een goede tip van je de pompoenpitjes!

  2. Maaike 19/08/2013 bij 7:14 PM #

    Oooh die wil ik ook maken! 🙂
    Wat voor kokosolie gebruik jij? Ik heb zelf van dat ‘harde’ kokosvet, dat vloeibaar wordt als je het verhit. Maar dat is voor dit recept niet echt handig denk ik 🙂

    • weheartfit 19/08/2013 bij 7:27 PM #

      Hoi Maaike, Ik gebruik kokosolie (het heet cooking cream geloof ik) van Royal Green, die kun je kopen bij Vitaminstore en denk ook de Tuinen. Als je die op kamertemperatuur bewaard, blijft hij altijd “vloeibaar”, tenminste, niet helemaal vloeibaar maar schepbaar zeg maar haha. Als je die in de koelkast zet, krijg je ook hard vet. Misschien moet je dat ook eens uitproberen met jouw kokosolie? Succes!

  3. Rosalie 19/08/2013 bij 8:33 PM #

    Ziet er zo lekker uit!

    • weheartfit 19/08/2013 bij 8:50 PM #

      Ze zijn ook echt heerlijk, en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt had verwacht. Ze zijn vooral lekker zoet door de bosbessen, die worden een beetje jam achtig.

  4. Anoniem 05/12/2014 bij 3:28 PM #

    Nice, ga ik zeker proberen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Suikervrij perzikplaattaartje/repen van spelt | weheartfit - 22/08/2013

    […] tijdje terug maakte ik heerlijk spelt bosbessen muffins. Op basis van dat recept heb ik dit taartje bedacht. Het is eigenlijk een soort plaatkoek/taart die […]

Geef een reactie

