Hoe ziet mijn eet- en sportroutine er uit?

28 Aug

557992_10201442967663479_478127648_n

Ik kreeg een mailtje van een lezeres of ik eens een blog wilde maken over mijn eet- en sportroutine. Ik zal wat voorbeelden geven van wat ik eet en hoeveel ik sport en wat ik dan precies doe! Hopelijk krijg je er wat inspiratie door!

Ik wil wel aangeven dat ik puur uit opgedane kennis kan spreken en uit ervaring. Ik heb meerdere mensen in mijn omgeving geholpen aan een gezonde levensstijl maar ik heb geen diploma’s en ben dus geen diëtiste.

Ik probeer elke dag minimaal 100 gram eiwitten binnen te krijgen. Dit lukt meestal goed omdat ik inmiddels een ster ben in het verwerken van eiwitpoeder in allerlei maaltijden. Verder eet ik plantaardige en dierlijke eiwitten. Qua koolhydraten ben ik echt een zeikerd als ik het zo mag zeggen. Ik eet alleen complexe koolhydraten en vermijd dus producten zoals dingen met witte bloem, gewone aardappels, gewone pasta en zo verder. In plaats daar van eet ik veel zoete aardappels, volkoren of spelt crackers en af en toe volkoren pasta. Brood eet ik eigenlijk niet. De inname koolhydraten probeer ik te beperken tot ongeveer 50/60 gram per dag. En dat zijn dan de goede/complexe koolhydraten. Meer gram koolhydraten is absoluut niet slecht voor je, vooral niet als je gewoon de complexe eet maar dit is mijn persoonlijke eetstijl en ik voel me hier het prettigst bij.

Fruit is ook niet een van mijn favorieten. Ik vind fruit heerlijk en zou zeker de hele dag fruit kunnen eten, maar ik vind dat er in verhouding in de meeste fruitsoorten weinig eiwitten zitten. Ik verwerk fruit meestal in mijn ontbijt en daar houd het bij op voor de rest van de dag.

Ontbijt:

Ik maak elke ochtend een soort shake/smoothie. Wat hier standaard in zit is 30 gram eiwitpoeder, water of amandelmelk en fruit. De meest voorkomende variaties:

– 30 gram wheypoeder, 300 ml water, 1 banaan, handje blauwe bessen
– 30 gram wheypoeder, 150 ml amandelmelk, 150 ml water, een handje frambozen, een theelepel tarwezemelen
– 30 gram wheypoeder, 300 ml water, 1 banaan, een hand rauwe spinazie
– 30 gram wheypoeder, 300 ml amandelmelk, een handje aardbeien en blauwe bessen

Lunch:

Als lunch maak ik soms uit gemakzucht nog een smoothie zoals bovenstaand. Daar neem ik dan twee of drie speltcrackers bij met kaas of gerookte kipfilet. De andere keer maak ik een maaltijdsoep, bijvoorbeeld deze noodlessoep of een volle kippensoep. De andere keer maak ik een salade met een flinke kipfilet, noten en eieren. Soms maak ik eiwitpannenkoekjes van 1 geprakte banaan, een beetje eiwitpoeder en twee eieren. Hier doe ik dan vaak een snufje kaneel doorheen en een handje blauwe bessen.

Tussendoortjes:

Een handje ongezouten noten, gekookte eieren, plakje kaas, plakjes gerookte kipfilet, een perzik, een handje blauwe bessen, aardbeien gedoopt in wat honing of magere kwark. Voor wat snack inspiratie, kijk hier en hier.

Avondeten:

Dit is de maaltijd welke het meeste varieert. Ik eet vaak dingen als gegrilde groenten met zoete aardappel en een stuk vis uit de oven. Vis is echt een van mijn favorieten en ik eet zeker 4 keer per week vis waarvan 1 keer per week zalm en de rest garnalen of witvis. Ook gaat een lekker biefstukje er goed in met een grote salade met noten, tomaten en eieren. Voor meer van mijn recepten kijk eens hier.

Sporten is een apart onderwerp  bij mij. Het is mijn passie en ik zou er niet zonder kunnen. Vanwege mijn lichamelijke klachten die ik al zo lang heb moet ik soms oppassen wat ik doe en raak ik snel overbelast en kan ik weer een paar dagen niets doen. Toch probeer ik er het beste van te maken en heb ik inmiddels wel een beetje door wat ik wel en niet aankan.

Krachttraining is mijn absolute favoriet. Cardio heb ik niets mee, ik durf zelfs te zeggen dat ik er een afkeer voor heb. Ik vind dat het niets voor je lichaam doet behalve vetverbranding op het moment van trainen, maar daarna stopt het ook weer. En ja, je krijgt er conditie van dat is zeker zo. Krachttraining zorgt voor een langere vetverbranding ook lang nadat je klaar bent met je workout. Je bouwt spierweefsel op en krijgt een strakker en mooier lichaam. Ik heb geen abonnement op een sportschool omdat ik me vaak toch niet helemaal kan laten gaan als er te veel andere mensen bij zijn. En als vrouw val je nou eenmaal op als je tussen al die mannen staat in het krachttrainingsgedeelte. Ik doe het lekker thuis in mijn eigen vertrouwde ruimte en ik kan trainen wanneer ik wil.

20130828_125415-kdcollage

 

Dit zijn de spullen die ik thuis heb om mee te fitnessen. Genoeg variatie dus. Ik kan mijn gewichten opschroeven tot geloof ik 10 kg per stuk dus ik kan alle kanten op. Met mijn kettlebell ben ik erg blij, maar die is inmiddels veel te licht voor me (2,5 kg) dus die is aan vervanging toe. Verder gebruik ik eigenlijk altijd de workouts van Fitnessblender. Ze hebben fantastische workouts zonder poespas en hinderlijke muziek, ze leggen precies uit hoe het moet en de achtergrond is lekker rustig. Veel workouts zijn met materialen zoals dumbbels of kettlebells. Het zijn veel krachttraining workouts, sommige zijn total body en sommige bijvoorbeeld alleen voor benen en billen of bovenlichaam. Het is dus maar net waar je zin in hebt. Tevens hebben ze ook cardio workouts en andere workouts, maar dat is niets voor mij.

Als ik niet thuis sport, probeer ik buiten hard te lopen. Ik doe dit meestal zo een 2 á 3 keer per week. Hardlopen vind ik echt heerlijk en is erg intensief. Ik vind het een fijne afwisseling voor mijn spieren en hardlopen (mits het buiten is) vind ik de enige vorm van “cardio” die leuk is.

Wat is jouw eet/sportroutine?

2 Reacties to “Hoe ziet mijn eet- en sportroutine er uit?”

  1. Lysa 19/09/2013 bij 12:49 PM #

    Ja leuk dit geeft mij wel wat inspiratie hoor. Wat voor smaak eiwitpoeder gebruik jij of heb ik er nu overheen gelezen?

    • weheartfit 19/09/2013 bij 1:18 PM #

      Hoi Lysa, leuk om te horen. Ik heb diverse eiwitpoeders maar meestal gebruik ik de smaak cookies & cream of vanille!

Geef een reactie

