Is fruit ongezond omdat er suiker in zit?

11 Okt

Je hoort wel eens van sommige fanatiek gezonde eters dat het niet goed is om fruit te eten omdat fruit suiker bevat. Wat is mijn mening over deze stelling?

oyc5So1381505616

Dit is mijn eigen visie en het kan uiteraard zijn dat je het er niet mee eens bent. Ik hoor graag wat jouw mening over dit onderwerp is.

In fruit zitten van nature suikers. Suiker betekend calorieën. De gedachte dat deze suikers fruit ongezond maken is erg oppervlakkig. De suikers in fruit zijn vruchtensuikers ofwel fructose en dat zijn andere soorten suikers dan geraffineerde suikers die in snoep en andere ongezonde zoetigheid zit.

Het aantal suiker in fruit is een stuk minder in vergelijking met het aantal suiker in bijvoorbeeld snoepgoed. In snoepgoed zitten ook vaak allerlei vetten waardoor je dus meer onnodige calorieën binnenkrijgt dan wanneer je fruit eet.

Fruit bevat veel gezonde voedingsstoffen waar je lichaam wat aan heeft zoals vitamines, mineralen en vezels. Je kunt dus logischerwijs beter voor fruit kiezen als tussendoortje dan voor iets met geraffineerde suikers.

Toch zit er ook een kern van waarheid in de beweringen van de fanatiekelingen. Suiker blijft suiker. Ook natuurlijke suikers zijn suikers. Van suiker gaat je insulinespiegel omhoog en krijg je honger.

Wat niet verward moet worden met de fructose welke van nature in fruit voorkomt is het volgende. Eigenlijk bestaan er twee soorten fructose. Je hebt fructose welke van nature in fruit zit, en je hebt fructose welke op een chemische manier wordt gehaald uit mais. Deze herken je vaak als high fructose corn syrup of als maissiroop. Maissiroop wordt vooral gebruik als zoetmaker in diverse producten zoals frisdranken en koek.

Wat ook nog zeker het benoemen waard is, is het feit dat in de zomer fruit extra zoet is. Dit komt omdat er in de zomer nog meer fruitsuikers aan worden gemaakt in fruit. Dit vind ik zeker wel iets waar je je bewust van moet zijn. Het is beter om wat zuurdere vruchten te eten in plaats van een grote mango.

Wat is mijn conclusie:

Ik ben er van overtuigd dat alles wat in de natuur groeit, tot op zekere hoogte gezond is. Het is ontworpen door moeder natuur en alle voedingsstoffen die in fruit zitten zijn verwerkbaar en bruikbaar door je lichaam. Hierdoor geloof ik er niet in dat fruit een dikmaker is, mits je het met mate eet. Neem als voorbeeld een glas sinaasappelsap. Een glas vers geperst sinaasappelsap bevat al snel een gram of 15 aan suiker. Ik zou zelf dus niet gauw twee glazen sinaasappelsap op een dag drinken en daarnaast ook nog los fruit eten. Ik denk dat 1 stuk fruit per dag prima kan of een glaasje vruchtensap, mits het zelf geperst is en niet uit een pak komt.

Wat is jouw mening hier over?

4 Reacties to “Is fruit ongezond omdat er suiker in zit?”

  1. Rosalie 13/10/2013 bij 2:14 PM #

    Ja het is alsnog beter dat een snoep ofzo! Helemaal eens met jou!

    • Weheartfit 13/10/2013 bij 2:24 PM #

      Leuk dat je het met me eens bent. Ik merk wel dat de meningen soms sterk verdeeld zijn over dit onderwerp.

  2. Saskia 14/10/2013 bij 7:20 PM #

    Ik ben het ook helemaal met je eens!

Geef een reactie

