Waarom ik calorieën tellen onzin vind

16 Dec

Calorieën tellen is iets wat veel mensen doen als ze willen afvallen. Echter vind ik dit een hele oppervlakkige techniek en het heeft absoluut niets te maken met de voedingswaarde van een product. Ik ben het niet eens met het tellen van calorieën als afvalmethode. Ik leg je uit waarom!

large (1)

Laat mij beginnen met een oer simpel voorbeeld waarom het onzin is om enkel op calorieën te letten:

Pindakaas bevat per 100 gram 670 Kcal.
Jam bevat per 100 gram 245 Kcal.

Je zou dus zeggen dat je dus beter de jam kunt eten in plaats van de pindakaas, toch? Toch is de pindakaas veel gezonder dan de jam omdat er veel noten in de pindakaas zitten, die door het hoge vetgehalte zorgen voor veel calorieën. Deze vetten zijn de goede vetten (onverzadigd) en er zitten geen transvetten in pindakaas.

Jam bevat vaak voor meer dan 60% suiker. Verder zitten veel vezels in pindakaas en een flink aantal eiwitten. Ik denk dat je nu wel begrijpt waarom je dus beter voor pindakaas kunt kiezen dan voor jam.

Er word gezegd dat je als vrouw gemiddeld 2000 kcal per dag moet eten om je lichaam te houden zoals het nu is. Ik hoor of lees vaak dat vrouwen op dieet gaan en ze elke dag maar maximaal 1200 kcal willen eten om zo lekker af te vallen.

Kijk dan nog eens naar het jam-pindakaas voorbeeld. Als jij 1700 kcal op een dag eet aan fastfood, of 1700 kcal aan gezond voedsel, is dat een heel groot verschil. Van het 1700 kcal – fastfood dieet zul je niet afvallen. Van het 1700 kcal – gezonde voedsel dieet zul je wel afvallen.

Tijdens mijn afslankperiode, heb ik af en toe gekeken naar het aantal calorieën wat ik binnen kreeg op een dag. Maar enkel ter informatie, en ik keek achteraf op de dag naar de calorieën. Ik kwam tot de conclusie dat ik vaak tussen de 1600 en 1900 kcal per dag at, op dagen waarop ik flink had gesport soms zelfs 2000 kcal. En ik ben 18 kg afgevallen. Zonder calorieën te tellen.

Waar ik  enkel op heb gelet zijn de voedingswaarden van een product. Dus:
– Eiwitten
– Koolhydraten (wat voor soort koolhydraten)
– Vetten (wat voor soort vetten)
– Natrium
– Vezelgehalte

Dit is dus ook eigenlijk de reden waarom de meeste healthy foodies zo tegen light producten zijn. Er zitten dan wel minder calorieën in het product, maar vaak zijn de dingen die het product echt slecht maken, er dus helemaal niet uitgehaald of ze worden vervangen voor andere vulstoffen of additieven!

Natuurlijk zul je afvallen als je tijdelijk minder calorieën gaat eten, maar bij afvallen is het belangrijkste om te zorgen dat je gezond afvalt en het gewicht niet weer terug komt zodra je weer normaal gaat eten. Daarom zul je je levensstijl om moeten gooien en je gaan verdiepen in gezond voedsel. Zo maak je een omschakeling en leer je anders en bewuster eten. Op deze manier maak je je lichaam langzaamaan gezonder en zul je niet weer aankomen als je eenmaal op je streefgewicht bent. En dat is het grote verschil tussen afvalmethodes zoals calorieën tellen en gezond (clean) eten.

Ik ben dus niet tegen inzicht krijgen in hoeveel calorieën je eet, maar wel om simpelweg af te gaan vallen door alleen maar minder calorieën te eten. Ik adviseer je dus echt om niet in de valkuil te trappen van het calorieën tellen, maar gewoon zelf te gaan kijken wat er nou precies in een product zit aan ingrediënten en voedingsstoffen.

Uiteraard heeft iedereen zijn eigen mening over dit onderwerp, dit is puur mijn persoonlijke mening. Ik hoor heel graag wat jouw mening is over dit onderwerp!

5 Reacties to “Waarom ik calorieën tellen onzin vind”

  1. Linda 16/12/2013 bij 2:21 AM #

    Mooi zoals je omschrijft dat je beter 1700 calorieën binnen kan krijgen dmv gezond eten dan dezelfde calorieën in fastfood. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die dit moraal van het verhaal missen.
    En daarnaast.. hoe overleef jij op alleen cola en fastfood?.. het lijkt mij toch echt dat je lichaam niet beter, gezonder en actiever word met alleen maar junkfood.
    Ik hoop dat dit artikel een prachtige, ( en zeker niet te zware) eyeopener mag zijn voor velen!

    • Weheartfit 16/12/2013 bij 12:03 PM #

      Fijn dat je het met mee eens bent. Het is inderdaad vaak een niet goed doorgedacht iets en dat is zo zonde! Lief je reactie, ik hoop zeker dat ik bij iemand zijn of haar ogen zal openen haha!

  2. Susanne 16/12/2013 bij 9:03 AM #

    Mooi geschreven! Je hebt inderdaad helemaal gelijk. Mensen kijken vaak niet naar de andere voedingswaarde behalve calorieën. Vooral als je wilt afvallen is het belangrijk dat je gewoon gezond gaat eten met normale producten en geen producten waar allerlei rare dingen in zijn gestopt die dan minder calorieën bevatten. En vaak zijn die dingen ook nog eens belachelijk duur! Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg 😉

    • Weheartfit 16/12/2013 bij 12:04 PM #

      Absoluut! Goed om te horen dat jij het ook eens bent. Je hebt gelijk, vaak zijn die producten nog duurder ook…

  3. Hilde 16/12/2013 bij 5:20 PM #

    Ben het helemaal met je eens! Heb er eigenlijk niks aan toe te voegen haha 🙂 En ik vind het echt super van je dat je zó veel bent afgevallen!!

Geef een reactie

