Mijn ultieme geroosterde groenten!

26 Jun

Vaak als ik geen inspiratie heb en toch gezond wil eten, maak ik een berg met geroosterde groenten. Het geheel is een beetje geïnspireerd door de saladebar van de Bijenkorf. Koude gegrilde groenten, met een lekkere dressing.

Meestal pak ik een mix van de volgende groenten:

  • knolselderij
  • wortels
  • uien
  • knoflook
  • broccoli
  • pastinaak
  • pompoen
  • paprika
  • spruitjes

Eventueel kan je er ook nog wat krieltjes met schil doorheen doen. De knoflook pof ik mee, dus ik gooi de teentjes met schil en al in de ovenschaal. Je kunt uiteraard ook groenten gebruiken als courgette en aubergine, maar die lust ik niet dus gebruik ik die niet. Als de groenten klaar zijn, knijp je gewoon de teentjes uit en heb je een heerlijke zachte knoflookpuree!

Wat moet je doen:

Snijd alle groenten in kleine stukjes. Sommige groenten zijn wat sneller klaar dan anderen, bijvoorbeeld paprika en pastinaak. Die stukken houd ik dan wat groter. De ui snijd ik in kwarten en de spruitjes door de helft.

Als je alle groenten hebt gesneden gooi je ze allemaal in een grote ovenschaal. Het is wel belangrijk dat je de groenten als een dun laagje verspreid over de bodem, dus dat er geen stukken op elkaar liggen. Gooi de knoflookteentjes er tussen.

Nu komt het lekkerste gedeelte, giet er wat olijfolie en honing overheen! De honing maakt het een beetje zoetig en de olijfolie zorgt voor de hartige smaak. Voor de kruiden gebruik ik meestal zwarte peper en cajunkruiden.

Laat het 30 minuten in de oven bakken op een graad of 180.

Als de groenten klaar en gaar zijn, laat ik ze altijd afkoelen. Als ze koud of lauwwarm zijn pak je de knoflookteentjes die meegepoft zijn en knijp ik die uit in een bakje. Meng deze knoflookpuree met een beetje aolï of yoghurt met peper, zout en citroensap.

Giet dit sausje over je gegrilde groenten heen en je hebt een Bijenkorf waardige gegrilde groente salade!

 

Geef een reactie

